G20 Ülkelerinde İnternet Ekonomisi isimli rapora göre Türk internet ekonomisi yıllık ortalama yüzde 17 oranında büyüyor. Yönetim danışmanlığı firması The Boston Consulting Group (BCG) tarafından hazırlanan 4,2 Trilyon Dolarlık
Fırsat; G20 Ülkelerinde İnternet Ekonomisi isimli rapor, internetin küresel ve yerel etkileri konusunda şimdiye
kadar yayınlanmış en
geniş kapsamlı ve detaylı çalışma olma özelliğini taşıyor.
BCG raporuna göre, 2010 yılında G-20 ülkelerinde internet ekonomisinin toplam büyüklüğü 2,3 Trilyon Dolar ve bu rakam İtalya veya Brezilya ekonomilerinden daha büyük. BCG tahminlerine göre 2016 yılında dünyada 3 milyar internet kullanıcısı olacak ve G-20 ülkelerinde internet ekonomisinin toplam büyüklüğü 4,2 Trilyon Dolar'ı bulacak.
Raporla ilgili değerlendirmelerde bulunan BCG Türkiye Genel Müdürü ve Yönetici Ortağı Burak Tansan, Türk internet ekonomisinin yıllık ortalama %17 oranında büyüdüğünü belirtti. Türkiye’de internet ekonomisi üzerinden tüketiciler
için doğan katma değerin, internet kullanımı için ödenen bedelin çok üstünde olduğunu belirten Tansan, Türk kullanıcıların interneti yoğun olarak sosyal medya, elektronik posta gönderimi, internet bankacılığı ve online
alışveriş için kullandığını söyledi. BCG'ye göre, Türkiye'de internet kullanım alışkanlığının hızlı bir şekilde değişmesi, başta perakendecilik, bankacılık ve sigortacılık sektörleri olmak üzere, birçok sektördeki dinamiklerde önemli değişimleri beraberinde getirecek.
Raporda belirtilen Türkiye’de internet ve sosyal ağların kullanımı ile ilgili detaylar da oldukça dikkat çekici:
• Türkiye’de bugün yaklaşık 30 milyon internet kullanıcısı var.
• 16-74 yaş aralığındaki nüfusun yaklaşık %45’i internet kullanıyor ve bu oranın 2015 yılında yaklaşık %55’e ulaşması bekleniyor.
• İnterneti en çok kullananlar 18 – 24 ve 35 – 44 yaş aralığındakiler.
• İnternet kullanıcılarının %10’u
cep telefonuna gelen
kampanya kuponlarını değerlendiriyor.
• Kullanıcılıların %24’ü cep telefonuna gelen reklamlara tıklıyor ve %17’si cep telefonu aracılığı ile ödeme yapıyor.
• Türk internet kullanıcıları, internetten vazgeçmemek
için çikolatadan (internet kullanıcılarının %66’sı), alkolden (internet kullanıcılarının % 74’ü), kahveden (internet kullanıcılarının % 65’i) ve hatta arabalarından (internet kullanıcılarının % 32’si) vazgeçebileceklerini belirtiyorlar.
• Arjantin’den sonra sosyal ağ kullanımı oranında dünyada 2. sırada yer
alan Türkiye’de kullanıcıların %39’u
iletişim, %22’si
eğlence, %11’i iş, %9’u eğitim ve haber takibi, %4’ü yeni insanlarla tanışmak, %3’ü içerik paylaşmak
için sosyal medyayı kullanıyorlar.
• Türk sosyal ağ kullanıcılarının %34’ü sosyal ağları yeni insanlar ile tanışmak
için kullanırken, %58’i sosyal ağ içi link paylaşımı, %49’u sosyal ağ dışı link paylaşımı yapıyor, %38’i ise sosyal ağlara video yüklüyor.
Türkiye'de internetten araştırılarak alınan mal ve hizmetlerin değeri yılda 50 Milyar TL'yi geçiyor.
BCG raporuna göre, e-ticaret yolu ile internetten doğrudan alınan mal ve hizmetlerin değeri 2010 yılında yaklaşık 4 Milyar TL civarında. Ancak, bu rakam internetin gerçek etkisini göstermekten uzak çünkü internet kullanıcılarının %20’si
alışveriş yapmadan önce fiyatları ve ürün özelliklerini internet kullanarak inceliyor. BCG'ye göre, bu etki de göz önünde bulundurulduğunda ortaya çıkan rakam internetin gerçek etkisini gösteriyor ve Türkiye'de internetten araştırılarak alınan mal ve hizmetlerin değeri yılda 50 Milyar TL'yi geçiyor.
BCG'ye göre, Türkiye'de
reklam pastası içinde en hızlı büyüyen bölüm olan "online reklam" harcamalarının toplam reklam harcamaları içindeki payının da ciddi oranda artarak 2016 yılında %18'e ulaşması bekleniyor. Televizyon ve gazeteden sonra en çok reklam harcaması yapılan mecra olan internette 2016 yılında toplam 1,4 Milyar TL reklam harcaması yapılacağı öngörülüyor. Tansan'a göre, geçtiğimiz dönemde ağırlıklı olarak internet sitelerinde ilan verme yoluyla büyüyen online reklam pastası, bundan sonraki dönemde daha gelişmiş online reklam araçlarıyla büyümeye devam edecek.
İnterneti etkin kullanan şirketlerin performansı çok daha yüksek.
BCG tarafından 3 yıllık bir çalışma sonucunda hazırlanan 4.2 Trilyon Dolarlık
Fırsat; G-20 Ülkelerinde İnternet Ekonomisi isimli rapor, 390’ı Türkiye’de bulunan ve dünya çapında toplam 5.600 KOBİ’yi kapsayan
geniş kapsamlı araştırmanın sonuçlarını da içeriyor.
BCG raporunda, interneti satış/pazarlama,
müşteri ve tedarikçi iletişimi
için yüksek oranda kullanan Türk şirketlerinin son 3 yılda gelirlerini ortalama %17 oranında arttırmalarına rağmen, interneti daha az kullanan şirketlerin aynı dönemde gelirlerini
sadece %11 oranında arttırabildiği belirtiliyor. İnterneti kullanmayan Türk şirketlerinin gelirlerinde ise gene aynı dönemde %8'lik bir düşüş gözlemleniyor. Bu noktadan yola çıkarak interneti sistematik ve etkin kullanan şirketlerin performansının belirgin olarak daha yüksek olduğunu söylemek mümkün.
İnternetin kendisine ait bir ekosisteminin olduğunun altını çizen Tansan, internetin yerelleşerek ülkelere özgü
ekonomik, politik ve sosyal etkileri de yansıtmaya başladığını, dünyada artık internet ile birlikte büyümüş bir kuşak olduğunu ve bu jenerasyonun toplumların sosyal ve ticari eğilimlerini şekillendirebilecek bir güce
sahip olduğunu sözlerine ekledi.